Thijs Kramer
Thijs Kramer
29 september 2017

Brique 2017

Donderdag 28 september vond Brique plaats, een 'Creative Conference' die Coen en ik hebben bezocht.

Donderdag 28 september vond Brique plaats, een ‘Creative Conference’ die Coen en ik hebben bezocht. De conference was anders dan andere conferences, omdat deze bestond uit talks die je triggerden om verder te kijken, anders te kijken en je te blijven verwonderen.

Rogier Wieland trapte af met het laten zien van hoeveel bloed, zweet en tranen het kost om een stop-motion animatie te maken die ook nog een geloofwaardige realiteit kan tonen. Zijn film ‘The Cure’ is nog een work in progress, maar een stukje is hier te zien:

Bas Haring volgde hierop met een pleidooi voor een ‘verstandelijke makerscultuur’. Dit is volgens hem een mentaliteit waarbij je een bepaald vraagstuk dermate gaat ontleden en bestuderen dat je het volledig zult begrijpen. Naar aanleiding van zo’n bestudering is hij gekomen tot diverse boeken, van de evolutietheorie tot de vraag ‘Waarom cola duurder is dan melk’.

Na de pauze sprak Jeffre Jackson over Erasmus, Michel de Montagne (1. Wat normaal is is vreemd, 2. wat vreemd is, is normaal, 3. het vreemdst ben je zelf) en ‘The electricity problem’. Dit is een probleem dat ontstaat uit datgene waar Bas Haring juist voor pleitte: het dieper onderzoeken en willen leren van iets. Hij vertelde bijvoorbeeld dat als hij goed wilde kunnen programmeren, hij vond dat hij moest begrijpen hoe een besturingssysteem werkt. En om dat te begrijpen, moet je begrijpen hoe hardware werkt. En om dat te begrijpen, moet je begrijpen hoe electriciteit werkt. Zijn ‘wapen’ om scherp te blijven is één woord:

“Seriously?” - Jeffre Jackson

Ionica Smeets sloot het tweede blok af door te vertellen over misleidende grafieken, jargon, en woordbetekenissen. Ze gaf een voorbeeld over jargon van een huisarts die tegen een patiënt zei: “Uw gewicht is stabiel”. Daarna werd aan de patiënt gevraagd: “Wat denkt u dat de dokter bedoelde?”, waarop de patiënt zei “Ja, stabiel is goed, dus mijn gewicht is goed denk ik”. Haar meest waardevolle tip is dan ook: vraag altijd aan de toehoorder of diegene het in zijn eigen woorden wil herhalen, zodat je er op tijd achter komt dat je het allebei over hetzelfde hebt.

Na de lunch sprak Steye Hallema over Virtual Reality en hoe je daar een eigen werkelijkheid mee kunt creëren. Het immersive karakter van VR leent zich daar immers uitstekend voor.
Hij werkt opgevolgd door Aernoudt Bourdrez, een advocaat met bijzondere hobby’s. Hij verzamelt ‘edgy’ kunst, zoals bijvoorbeeld de röntgenfoto uit Jackass The Movie, waar een miniatuur Chevrolet C2 op te zien is. Hij liet ook zien dat je vaak door gewoon te vragen of je een kunstwerk mag hebben, en daar geen geld maar iets anders waardevols tegenover te zetten, dit vaak ook nog lukt. Hij tipte het boek ‘Beyond Reason’ als inspiratiebron voor zijn onderhandelingstechnieken.
Nadat Martijn Kieft, een documentairemaker van VPRO Tegenlicht, had verteld over zijn zoektocht naar nieuws dat veel impact heeft maar te weinig aandacht krijgt was het tijd voor koffie.

Het afsluitende blok werd door Kristian Koreman afgetrapt. Hij is een architect die werkt voor het bureau ‘Zones Urbaines Sensibles’ (ZUS). Hij probeert met zijn bureau vraagstukken te beantwoorden die nog gesteld moeten worden.
De fotograaf Otto Snoek vervolgde met een uiteenzetting over de foto’s van zijn ‘Europa’ expositie, hoe hij daarop kwam, en hoe hij er naar kijkt. Hij is gefascineerd door het feit dat een foto hem herinnert aan de gebeurtenis, maar dat een ander juist een herinnering aan de foto zelf heeft.
Koert van Mensvoort sloot af met een uiteenzetting over de vervagende grenzen tussen natuur en cultuur, tussen ontstaan en gemaakt en tussen nep en echt. Hij liet de technologiepyramide zien, geïnspireerd op de pyramide van Maslov, waarmee de verschillende fases die een techniek doormaakt duidelijk worden.
Pyramide van van Mensvoort

Al met al waren wij blij verrast door de inhoud van de conference. We kwamen er bevlogen en geïnspireerd vandaan, en we waren er nog lang over aan het napraten. We willen daarom Fabrique bij deze complimenteren met het organiseren van Brique, en we kijken uit naar de volgende editie!

We love code