• Kees Hink
    Kees Hink

Hoe toekomstbestendig is je maatwerksoftware?

Je bedrijf groeit, en steeds meer hangt af van maatwerksoftware. Daarmee groeit de druk op het development team. Maar als dit een klein team is, of zelfs een enkele persoon, kan de uitdaging al gauw te groot worden. Hoe herken je dit, en wat doe je eraan?

In deze blogpost gaan we in op iets wat we vaak hebben gezien: er wordt een bedrijf opgestart dat maatwerksoftware als een van de pijlers heeft, en dit bedrijf groeit.

Groeien doet pijn: de software die ooit prima voldeed blijkt niet zo goed te werken voor grote aantallen gebruikers, of blijkt lastig te updaten, of aanpassingen blijken lastiger te bouwen dan wenselijk.

Dit levert extra werk op voor het development team. Als dit team bestaat uit 1 of 2 personen komt er veel druk op deze personen neer. Hoe zorg jij dat je team de uitdagingen het hoofd kan bieden?

In het uiterste geval kan het zijn dat een developer uitvalt wegens ziekte, of omdat een uitdaging in een andere werkomgeving ineens aantrekkelijker lijkt. Dit wil je natuurlijk voorkomen, en als het gebeurt wil je voorbereid zijn. Zeker als je software een kritiek bedrijfsmiddel is.

Herkennen

Signalen dat er mogelijk een probleem is ontstaan door de groei:

  • Klanten klagen dat de software trager wordt.
  • Developers hebben het drukker met brandjes blussen dan met nieuwe dingen bouwen.
  • De software draait op een verouderd systeem.
  • Ureninschattingen worden steeds minder nauwkeurig (projecten lopen vaker uit).
  • De backlog wordt steeds langer.
Problemen die ontstaan door groei

Wat te doen

Als je deze signalen herkent, hoe kun je daar dan mee aan de slag? Stel jezelf deze vragen, of stel ze aan de developer(s):

  • Heeft de developer meer tijd nodig om de uitdagingen die door de groei zijn ontstaan op te lossen?
  • Heeft de developer meer tijd nodig om verschillende technische oplossingen uit te proberen?
  • Heeft de developer meer tijd nodig om een nieuwe feature te analyseren?
  • Moet de developer veel eenvoudige of herhalende taken uitvoeren?
  • Heeft de developer een sparring partner nodig?
  • Heeft de developer minder plezier in het werk?

Als je meerdere vragen met “ja” moet beantwoorden is het waarschijnlijk tijd om er iets aan te doen. Maar hoe dan? Personeel is schaars, zeker in deze sector.

Een optie: een externe sparring partner

Je kunt niet zomaar nieuw personeel toveren, maar je kunt wel mensen beter laten werken. Je hebt misschien geen fulltime tweede developer nodig, maar eentje voor 0.1 FTE. Maar wel eentje die op de hoogte is van diverse technieken, die kan meedenken en kritische vragen stellen. Zo borg je de kwaliteit van je software.

Overleg

Daarom werken we bij Four Digits met code reviews, en doen we inschattingen altijd samen, waarbij we meteen ook de bedachte oplossing in enig detail uitwerken.

Helaas zien we nogal eens bij softwareprojecten dat er pas iemand bij gevraagd wordt als het eigenlijk te laat is. De vraag “Hoe toekomstbestendig is onze software?” zou je eigenlijk altijd moeten stellen, en niet pas op het moment dat je gedwongen op zoek moet.

Je laat je financiën checken door een boekhouder. Je laat misschien security audits doen. Waarom niet een periodieke gezondsheidcheck voor je bedrijfskritische software?



Wil je een sparring partner voor je development team?

Neem contact op
We love code