Snackable content voor de nieuwe generatie van Rijn IJssel
Onlangs is de nieuwe website voor ROC Rijn IJssel live gegaan. In een mooie Arnhemse samenwerking met partner Eight Media hebben wij deze site mogen ontwikkelen. In dit blog vertellen we je graag hoe dit project tot stand is gekomen.
De opdrachtgever
Bij Rijn IJssel ontwikkelen studenten zich tot vakbekwame beroepsbeoefenaars én tot zelfstandig en kritisch denkende burgers. Open jouw toekomst!
Rijn IJssel:
- Is een ondernemende onderwijsinstelling in de regio Arnhem;
- Heeft 24 locaties in Arnhem, Bemmel, Dieren, Elst, Nijmegen, Ulft, Wageningen en Zevenaar;
- Verzorgd regulier middelbaar beroepsonderwijs voor ruim 12.000 studenten;
- Biedt een breed scala aan (beroeps)opleidingen. Van automonteur tot ziekenverzorgende. Van artiest tot zelfstandig horecaondernemer;
- Werkt intensief samen met het beroepenveld. Docenten zijn niet alleen een vakdocent maar ook een loopbaancoach;
- Laat studenten hun vak leren zowel op school als in het werkveld. Theorie en praktijk zijn volkomen geïntegreerd en gaan hand in hand;
- Vindt het niet alleen belangrijk dat onderwijs afgestemd is op de arbeidsmarkt, maar dat het ook aansluit op de behoefte van een student. Leven Lang Ontwikkelen!

De opdrachtnemers
Deze opdracht is uitgevoerd in een samenwerkingsverband tussen Four Digits en Eight Media. De twee bedrijven kennen elkaar lang en werken al enige tijd samen voor verschillende soorten opdrachtgevers. Hier volgt een kleine introductie:
- Eight Media is een user experience en branding agency. Ze combineren onderzoek, design en technologie om gebruiksvriendelijke websites te maken waar mensen blij van worden en om merken te laten schitteren.
- De core business van Four Digits is ontwikkeling en onderhoud van (bedrijfskritische) op maat gemaakte software-systemen. Hiervoor gebruiken we meestal Python, Django en Wagtail CMS.
Voor Rijn IJssel hebben we samen de prachtige nieuwe website en onderliggende techniek gerealiseerd onder de vlag “Arnhemse Alliantie”.

De opdracht
De opdracht was het realiseren van een opvallende, aansprekende state-of-the-art website die:
- Aansluit op de actuele behoeften van de doelgroepen;
- De algemene presentatie van informatie verbetert;
- De aandacht van haar doelgroepen vasthoudt en hen blijft boeien en binden;
- Voorziet in de bewuste én onbewuste behoeften van de bezoeker.
De realisatie
Met deze beschrijving ging beide bedrijven aan de slag. De Triple Diamond Model of Design Thinking: Discovery, Design & POC, Develop & Deliver is de kern van de aanpak.
Homepage
Een knaller van een homepage, subtiele animaties, grotere heldere iconen en emoji’s. Snel en makkelijk navigeerbaar. Mobile als belangrijkste platform en gewoon logisch. Beginnende scholieren aanspreken en aan de hand nemen, ook in de (minimale) teksten. De site zit vol met subtiele animaties, zoals scrollers, en gerichte content.

Koppelingen & Headless Wagtail CMS
Achter de schermen zitten verschillende soorten techniek. Met trots is Wagtail ingezet als CMS voor de nieuwe website. De insteek voor dit project was om zoveel mogelijk herbruikbare onderdelen te bouwen zodat het geen zware opgave hoeft te zijn om het CMS te leren kennen. Door het gebruik van Wagtail’s streamblocks hebben de content schrijvers met gemak de pagina’s uniek kunnen maken. Met streamblocks wordt de flexibiliteit voor een editor geborgd en daarom is dit een techniek waarvoor Four Digits steeds vaker kiest.
In dit project is gekozen voor een headless approach. Dit wil zeggen dat de frontend en backend twee gescheiden omgevingen zijn. De pagina’s hebben een eigen opbouw zodat de content gestructureerd aangeboden kan worden via de headless API aan de frontend.
Tenslotte zijn er diverse koppelingen gerealiseerd om de leerlingen zoveel mogelijk online te voorzien van informatie, zoals het Rijn IJssel Plein en Rijn IJssel SBIS.
Content Content Content
Content maken voor deze site is een enorme klus. Terwijl wij bouwden aan de techniek heeft Rijn IJssel zelf content herschreven van 150+ opleidingen, aan de hand van de contentstrategie. Het proces, de productie van beeld & video, is ook nog eens enorme uitdaging. Het testen van content, herschrijven en verbeteren, en dat met conversie op mobiel als belangrijkste speerpunt.
Gefeliciteerd met de nieuwe website RijnIJssel!