• Portretfoto van Siemen van Straaten
    Siemen van Straaten

7 eisen waar een website aan moet voldoen, alle 7 zullen je verbazen!

Bij onze partners en klanten staan we erom bekend dat we van alles weten van websites, webapplicaties, servers, beveiliging en andere relevante technische zaken. En daarom willen we jullie meenemen in een aantal eisen waar een website tegenwoordig aan moet voldoen.

Het is anno nu namelijk van belang dat een website aan veel eisen voldoet. Een bezoeker haakt namelijk al snel af als er iets niet in orde is. De bezoekers verwachten dus steeds meer en alles moet sneller en beter zijn. Een website moet aan een dusdanig eisenpakket voldoen, dat 1 blog hier niet voldoende voor is. We trappen af met een overzicht van een aantal essentiële eisen voor een website:

  • De beveiliging moet betrouwbaar en secuur zijn;
  • Het ontwerp moet functioneel zijn;
  • De laadtijd moet minimaal zijn;
  • Er moet een hoge mate van gebruiksvriendelijkheid zijn;
  • De website moet responsive zijn;
  • De website moet je doelgroep(en) aanspreken;
  • De website moet duidelijke CTA’s hebben.

De website moet beveiligd zijn

Een beveiligde website is een must. Je wilt namelijk niet dat de gegevens van jouw bezoekers op straat komen te liggen. Je website verzamelt constant gegevens en data van je bezoekers. Bezoekers bekijken pagina’s op je website, laten reacties achter of nemen contact met je op via een formulier.

Alle uitgevoerde acties creëren informatie die beschermd moet worden. Het zijn namelijk persoonsgegevens van je bezoeker.

Dit is een groot item door de nieuwe privacy eisen die uit de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) zijn voortkomen. Sinds 2018 geldt in de hele EU dezelfde privacywetgeving. De AVG is een Europese verordening die de regels voor de verwerking van persoonsgegevens door particuliere bedrijven en overheidsinstanties in de hele Europese Unie standaardiseert.

De informatie van website bezoekers is voor hackers erg interessant. De informatie wordt door hackers gebruikt om fraude te plegen of de informatie wordt doorverkocht aan andere partijen. Ze zijn tegenwoordig zelfs zo slim dat ze systemen in je website kunnen plaatsen, zodat je deze informatie niets vermoedend naar hun verstuurt.

Je kunt je wel voorstellen dat het bij medische beroepen al helemaal belangrijk is om te beschermen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er medische gegevens van je bezoekers en/of klanten het internet overgaan. SSL is een must, het zorgt namelijk voor een versleutelde verbinding zodat (persoonlijke) gegevens die tussen de webserver en de browser worden verstuurd, versleuteld blijven voor tussenliggende partijen. Zodra je (persoonlijke) gegevens verzamelt via bijvoorbeeld een formulier is volgende wet SSL zelfs verplicht. Het helpt ook goed mee in je Google ranking.

De website moet goed ontworpen en functioneel zijn

Een uitnodigend en snel webdesign is erg belangrijk voor websites, net zoals een net uitziend interieur belangrijk is voor winkels. Zodra een potentiële klant op je pagina belandt, duurt het slechts 50 milliseconden om te beslissen of ze verder willen browsen of op jouw website willen blijven. Het webdesign moet in lijn zijn met je merkstrategie, zodat men gelijk jouw bedrijf herkent als ze op de website terechtkomen.

Een ander belangrijk punt waar bij het ontwerp rekening mee moet worden gehouden, is de bruikbaarheid van de website. Zorg ervoor dat de website gebruiksvriendelijk is in elke browser. Het mooiste van webdesign is dat er geen beperkingen zijn en dat je kunt experimenteren en innoveren zoals je wilt. Nadat je de voorkeuren van je klanten hebt onderzocht, kun je inspelen op hetgeen wat jouw klant op de website houdt en converteert.

Een mooie website is leuk, maar een website moet ook goed werken. Zorg er daarom altijd voor dat de functionaliteit van je website niet ten koste gaat van het ontwerp van je website. Als een website niet correct werkt, is de kans groot dat bezoekers ook snel afhaken.

De website moet snel kunnen laden

Een snelle website zorgt ervoor dat je bezoekers niet weg gaan en je website scoort hoger in Google.

Als een gebruiker een slechte ervaring heeft op je website, komt 45% van de bezoekers minder snel terug naar de website. Volgens een onderzoek van Marketingdrive zal meer dan de helft van de gebruikers (53%) de website verlaten zodra het laden langer duurt dan 3 seconden.

Er is veel onderzoek gedaan naar de verwachtingen van mensen op het gebied van laadsnelheid. De conclusie is dat een lage snelheid van een website kan leiden tot minder omzet. Volgens data van Google verwacht 30% van de consumenten dat een pagina binnen een seconde geladen is, terwijl 18% zelfs verwacht dat een pagina direct is geladen. Waar het vroeger normaler was dat een website er lang over deed, is het dat nu niet meer het geval. Een website hoort dus snel te zijn.

Tevens is de snelheid van een website één van de factoren in het algoritme van Google.

De website moet duidelijke CTA's hebben

De website moet gebruiksvriendelijk en makkelijk te gebruiken zijn

De hoofdpagina is vaak de eerste pagina waar de bezoeker op komt, dus die moet direct de bezoeker aanspreken. Een logische rustige indeling en menubalk en een zoekfunctie zijn hierin belangrijke uitgangspunten. Wanneer is het voor laatst geweest dat je op een website kwam en iets snel wilde vinden? Als dat je niet lukt, dan zal je ook sneller weggaan van de website.

De bezoeker moet binnen enkele klikken vinden waar hij of zij naar op zoek was. Een duidelijk menu is dus van groot belang. Door duidelijke hoofdcategorieën aan te brengen in combinatie met een drop-down menu zorg je er al voor dat het overzichtelijker wordt voor de bezoeker.

De website moet responsive zijn

Een responsive website, ook wel een website die zich aanpast aan alle schermformaten, is tegenwoordig belangrijker dan ooit. Er zijn steeds meer mensen die websites bezoeken op hun telefoon en dit zal in de komende jaren toenemen. Mensen die met een mobiel apparaat een niet-mobielvriendelijke website bezoeken zullen over het algemeen minder tijd op de website doorbrengen en minder snel contact met je opnemen of je producten/ diensten bekijken.

De website moet je doelgroep(en) aanspreken

Bij het ontwerpen en realiseren van een website is het heel belangrijk dat je goed nadenkt over wie je wel (of niet) wilt aanspreken. De (belangrijkste) doelgroep die je wilt aanspreken bepaalt ook hoe de website wordt opgezet, of hoe de content wordt geschreven. Bestaat je content uit uitgebreide lange artikelen of is het vluchtig, snel en veel met video? Gaat je doelgroep de website thuis aan de keukentafel lezen of onderweg tijdens het reizen op een telefoon? Kies je voor uitgebreide menu-structuren of laat je bewust zoveel mogelijk weg? Goede vragen om je te stellen bij het ontwikkelen van een website.

De website moet duidelijke CTA's hebben

Een CTA is een Call To Action. CTA’s worden vaak in de vorm van knoppen weergegeven zoals ‘Neem nu contact op’ of ‘Offerte aanvragen’. Een CTA is letterlijk vertaald ‘Oproep tot actie’. Jij wilt dat de bezoeker van je website iets gaat doen. Met een goede CTA kun je bezoekers binnen 1 klik brengen naar waar jij ze wilt hebben. Bedenk wat het doel is van jouw website en zorg ervoor dat er duidelijke CTA’s zijn.

Hebben we je interesse gewekt? Bekijk dan ook eens onze blogpost over het belang van toegankelijkheid van websites of bekijk onze projecten. Binnenkort voegen we daar weer een aantal mooie projecten aan toe.

We love code

Cookies

Wij maken gebruik van cookies. Meer hierover lees je in onze Privacy- cookieverklaring.